0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina

Kerst en oud & nieuw staan voor de deur. Een tijd van lichtjes, lekker eten, gezelligheid en samenzijn met leuke mensen. Tenminste, dat is hoe veel mensen de ideale feestdagen voor zich zien. De realiteit is vaak anders.

Natuurlijk zijn deze dagen niet voor iedereen perfect. Veel mensen voelen zich alleen, hebben stress van alle verplichtingen of worden gek van bepaalde familieleden.

Ook kunnen deze dagen een aanslag zijn op je gezondheid. Je wilt meedoen, ‘moet’ misschien naar familie, of eten bereiden. Er is drank en veel eten dat misschien niet gezond is, en je wilt met oud & nieuw op zijn minst tot middernacht wakker zijn.

Daarnaast kan het super vermoeiend zijn om met veel mensen bijelkaar te zijn, zeker met familie kan dat gelden. Ook als het gezellig is, kan dit je toch veel energie kosten. Lange autoritten, je huis gezellig maken, shoppen, uitleggen hoe het met jou gaat, luisteren naar de verhalen van die saaie oom of van je veeleisende moeder; het kost allemaal energie.

En dan zijn er ook nog de verwachtingen: je wilt graag dat het gezellig is, dat jij je goed voelt en kan genieten. Als dat niet lukt, baal je extra, want je wilt graag dat deze dagen speciaal en leuk zijn.

Door al deze facetten kunnen de feestdagen zo vermoeiend zijn dat jij er amper van kan genieten. Je wilt dat het tof is, maar je sleept je de dagen door en bent blij als het voorbij is.

Of je geniet wel maar bent na de feestdagen helemaal op en moet dagen-, of misschien wel wekenlang, herstellen. Eigenlijk was alles te veel, en achteraf betaal je daar de prijs voor. Je bent uitgeput, hebt meer pijn of andere klachten. Het duurt een poos om bij te komen en je weer een beetje normaal te voelen.

Dit is natuurlijk zonde!

Daarom hieronder 7 tips om te zorgen dat jij, ook met chronische klachten, ontspannen, gezellige en gezonde feestdagen hebt, zonder enorme terugslag:

7 Tips voor fijne feestdagen:

 

 

1. Bedenk wat voor jou belangrijk is. Waarschijnlijk trek je het niet om kerstavond, 1e en 2e kerstdag, plus oud & nieuw helemaal los te gaan. Bedenk dus welke dagen of momenten voor jou belangrijk zijn, en wat je kan ‘overslaan’.

2. Kijk hoe jij balans aan kunt brengen. Plan tussen de dagen of momenten die voor jou belangrijk zijn genoeg tijd in om te herstellen. En kijk wat jij kunt doen om weer op te laden.

3. Zijn er breaks te plannen in de drukte? Bedenk vooraf hoe en op welke feestmomenten jij een (korte) pauze neemt. Even een stukje wandelen in je eentje voor het kerstdiner? Een half uurtje in een andere kamer mediteren, serie kijken of slapen na het kerstontbijt? Houd je hier aan. Vaak voel je in de drukte niet dat je moe bent, maar kan je lichaam zo’n relaxmoment heel goed gebruiken.

4. Geniet van wat je eet en drinkt. Als jij normaal gesproken een dieet volgt, bedenk dan vooraf of je je hier (deels) aan gaat houden. Wat eet en drink je wel en wanneer houd je je in? Denk er verder niet over na. Anders twijfel je steeds en voel je je de hele tijd schuldig.

5. Relativeer. Natuurlijk is het fijn gezellige dagen te hebben, maar het zijn ook maar gewone dagen. Leg er niet te veel druk op. Misschien kan jij met oud & nieuw niet naar dat feest, dat is jammer, maar het is ook maar gewoon een feestje, één avond. Door te hoge verwachtingen te hebben, creëer je vaak alleen maar stress. Dus relax en geniet van de momenten die wel leuk en gezellig zijn.

6. Plan hersteltijd in. De kans dat je je na drukke feestdagen wat minder voelt is natuurlijk groot. Houd daar rekening mee en zorg dat je tijd hebt om te herstellen. Haal vooraf eten in huis, kijk een serie en neem de tijd om lekker na te genieten.

7. Veel plezier! De kans dat jij helemaal perfect binnen je grenzen blijft en deze tips allemaal precies opvolgt en uitvoert, is niet heel groot. Dat is oké! Wees niet te streng voor jezelf. Probeer te relaxen en te genieten van hoe het leven is en hoe deze dagen verlopen.

Hele fijne kerstdagen en een geweldig 2018!

 

Wil jij elke twee weken automatisch een gratis artikel ontvangen met daarin tips hoe je gelukkig kunt leven met een chronische ziekte? Meld je dan HIER aan. Als bonus ontvang je gratis mijn mini e-boek “Jong & Chronisch Ziek? Haal meer uit je leven”.

Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website plaatst: “Door Inge Dekker, coach en trainer voor jonge mensen met een chronische ziekte. Ga naar www.pain2power.nl en ontvang gratis het e-boek “Jong & Chronisch Ziek? Haal meer uit je leven.”

©2014-2017 Inge Dekker

 

Deel dit blog