0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina

Als je veel pijn hebt, erg moe bent, of door je klachten niet kan wat je wilt of moet doen, is het logisch dat je soms onwijs baalt en boos bent. Je doet chagrijnig en nukkig.

Voor de mensen om je heen kan dit behoorlijk lastig zijn. Niet alleen vinden zij het rot voor je dat jij die klachten hebt, zij moeten ook leven met jouw gedrag.

Want laten we eerlijk zijn; we ‘uiten’ ons vooral bij de mensen die het dichtst bij ons staan en van wie wij het meest houden, zij zijn degenen op wie wij onze frustratie afreageren. Met de buurvrouw maken we nog een vriendelijk praatje, tegen die vriendin vertel je misschien dat je baalt, maar doe je aardig. Maar dat houden we niet vol.

Bij je ouders, vriend(in) of huisgenoten lukt het niet om nog leuk of beleefd te doen, die kunnen de volle laag krijgen. Je doet boos, kortaf, onaardig of trekt je stil terug. Je zoekt ruzie, hebt een grote mond of bent onredelijk.

Je weet wel dat het niet hun schuld is en ze misschien alleen maar proberen te helpen, maar toch doe je stom. Je vindt hen op dat moment ook gewoon super irritant en omdat ze zo dichtbij je staan durf je je op hen af te reageren.

Hoewel het heel logisch is dat dit soms gebeurt, wordt niemand hier beter van:

Om te beginnen wordt de sfeer er niet beter door. Misschien krijg je ruzie of mensen gaan op hun tenen lopen in jou buurt, misschien houden ze afstand, terwijl jij dat helemaal niet wilt.

Daarnaast kan het zijn dat zij zich gekwetst voelen. Dit wil je natuurlijk niet, zeker niet omdat dit de mensen zijn die jou vaak (proberen te) helpen.

Vaak voel jij je achteraf schuldig. Je wilt helemaal niet zo boos en onaardig doen en zeker niet tegen degenen die van jou houden en voor je zorgen.

En het bizarre is: meestal lost het ook niets op. Voor je omgeving is het niet leuk als jij je op hen afreageert, maar ook zelf voel je je er vaak niet beter door. Je blijft boos en voelt je na zo’n bui verdrietig en alleen.

Allemaal gevolgen die je dus helemaal niet wilt. Je wilt niemand kwetsen en je gaat je alleen maar rotter voelen als de sfeer verpest is en de relaties ‘moeilijk’ worden in plaats van vanzelfsprekend en gezellig.

Maar ondertussen baal jij soms natuurlijk wel gewoon van je klachten. Soms ben je gewoon heel boos en chagrijnig en je wilt je niet de hele tijd in hoeven houden.

Wat kan je wel doen? Hoe kan je zo met je pesthumeur omgaan dat je omgeving er niet onder hoeft te lijden én dat jij je zelf ook sneller weer beter voelt?

5 tips omgaan met woede en frustratie door je chronische ziekte, pijn, vermoeidheid, klachten

5 Tips voor als je boos bent door je ziekte:

1. Zie onder ogen dat je je nu zo voelt. Dat je je ergert, boos bent of iets of iemand super irritant vindt. Vaak is het al fijn om voor jezelf te erkennen dat je een pesthumeur hebt, dan weet je dat het uit jezelf komt en misschien niet zo veel met die bepaalde persoon of situatie te maken heeft.

2. Kijk of je het gewoon kunt laten zijn. Je hoeft je gevoel niet te veranderen. Je hoeft de situatie nu niet op te lossen, je hoeft niet aan jezelf te werken of iets te verbeteren. Dit is er gewoon nu en gaat ook wel weer over.

3. Als je er last van hebt en het je aandacht blijft vragen, kijk dan naar wat er onder zit. Vaak wordt dat boos zijn veroorzaakt door een gevoel dat onderdrukt wordt: teleurstelling, verdriet, angst, verwarring. Laat dat gevoel even toe. Dat is meestal minder pijnlijk en zwaar dan het wegstoppen, proberen te veranderen of afreageren op anderen. En vaak verandert het gevoel dan vanzelf.

4. Geef jezelf wat je nodig hebt. Dat hoeft niet heel groots te zijn, maar laat dat gevoel gewoon en ga de natuur in, luister naar muziek of kijk een serie.

5. Communiceer. Wees duidelijk over wat jij wilt en waar jij behoefte aan hebt. Vraag of de ander wil koken, zeg dat je even alleen wilt zijn of vraag om een knuffel. Zo heb jij de meeste kans dat jij krijgt wat je nodig hebt en het is voor je omgeving ook vaak prettig om te horen wat jij wilt. Die willen vaak helpen maar weten soms niet wat ze met jouw gechagrijn aanmoeten. Zo maak je het voor hen ook makkelijker.

Kortom: Het is logisch dat je soms boos bent of een baalbui hebt. Maar dit afreageren op de mensen op je heen maakt niemand gelukkiger. Zie daarom onder ogen dat je je zo voelt, laat dat toe en voel wat er onder zit. Doe waar jij zin in hebt en vraag om wat jij nodig hebt. Op deze manier beperk je niet alleen de ‘last’ voor je omgeving, maar waait jouw pesthumeur ook sneller over.

Succes!

Wil jij elke twee weken automatisch een gratis artikel ontvangen met daarin tips hoe je gelukkig kunt leven met een chronische ziekte? Meld je dan in het vak hieronder aan. Als bonus ontvang je gratis mijn mini e-boek “Jong & Chronisch Ziek? Haal meer uit je leven”.

dit veld niet invullen s.v.p.

Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website plaatst: “Door Inge Dekker, coach en trainer voor jonge mensen met een chronische ziekte. Ga naar www.pain2power.nl en ontvang gratis het e-boek “Jong & Chronisch Ziek? Haal meer uit je leven.”

Deel dit blog