0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina

Als chronisch zieke moet je allerlei keuzes maken. Wil je een second opinion, naar welke arts ga je, welke medicijnen gebruik je, ga je naar een psycholoog of fysiotherapeut, volg je een dieet, doe je mee aan een onderzoek, probeer je een alternatieve behandeling, en zo ja wat en bij wie?

Je hoofd kan overlopen van alle opties die er zijn en beslissingen die jij moet nemen. Misschien wil jij alles weten over mogelijkheden, misschien wil jij alles proberen. Of juist niet. Besluiten niets te doen, is ook een optie.

Op facebook en andere social media kun je veel vinden over behandelingen. Er zijn boeken over herstel, misschien zie jij iets op tv over jouw ziekte, is er een nieuw medicijn op de markt. Op internet kan je natuurlijk sowieso veel info en onzin vinden over wat wel of niet zou kunnen helpen.

Vaak hebben de mensen om je heen hier ook hun ideeën over. Ze adviseren je naar welke arts te gaan, vinden je alternatief genezer onzin, of juist dat je veel meer moet proberen. Dat beïnvloedt jou natuurlijk; als je allemaal positieve verhalen hoort over een nieuwe therapie, wil jij dat eerder proberen dan als je mensen kent die daar juist veel zieker door zijn geworden.

Daarbij krijgt bijna iedere chronisch zieke regelmatig (ongevraagd) advies van allerlei buitenstaanders. Die schijnen allemaal een tante, buurman, kennis of collega te hebben die ook zoiets had en daarvan is genezen door behandeling XYZ.

In dit woud van opties kan het moeilijk zijn te beslissen wat jij nou wel of niet moet doen. Je ziet soms door de bomen het bos niet meer. Misschien ga je hierdoor van de ene naar de andere behandelaar in de hoop dat die jou beter maakt, zonder (blijvend) resultaat. Of misschien blijf je te lang aan iemand plakken, die jou niet echt verder helpt. Of begin je juist nergens meer aan, en mis je zo een behandeling die wel zou kunnen helpen.

Hier word je niet blij van, en het helpt jou gezondheid niet verder. Daarom hieronder:

7 tips om zonder stress beslissingen te nemen:

 

keuzes ziekte stress beslissingen

1. Neem tijd voor jezelf. Vaak zijn we zo druk met wat we doen; school, werk, studie, ziek zijn, de mensen om ons heen, tv, social media, tijdschriften, series, muziek, etc., dat we niet eens voelen wat wij zelf willen. Plan nu even tijd in voor jezelf.

2. Doe iets wat bij jou past. Je kunt besluiten stil te gaan zitten, zonder afleiding, of misschien wil jij juist schilderen, schrijven, knutselen, een ademhalingsoefening doen, de natuur in, bidden, of iets anders doen wat jou rust brengt. Let er wel op dat je hierbij je hersenen ‘uitnodigt’ om tot rust te komen. En niet om iets te bedenken of te bereiken.

3. Als je merkt dat je rustiger bent geworden en meer ‘in jezelf’ zit, vraag jezelf dan wat jij nu wilt. Wat is nu het beste voor jou?

4. Probeer de vraag niet te beantwoorden, maar kijk wat er opkomt. Zonder oordeel of hier meteen wat mee te moeten.

5. Neem de tijd. Misschien weet je na dit uurtje voor jezelf nog niet wat je wilt of moet doen. Dat is oké! Vertrouw erop dat de vraag wel door suddert in jou, zonder dat jij daar over na hoeft te denken. Het antwoord, jouw antwoord, komt wel.

6. Durf te doen wat goed voelt. Als je weet of voelt wat jij wilt, wees hier dan trouw aan. Dat kan soms best spannend zijn, maar vertrouw erop dat jouw lichaam, jouw ervaringen, jouw kennis (of misschien God, beschermengelen of het universum) weten wat jou op dit moment te doen staat.

7. Wees niet bang om het fout te doen. Vooraf weet je nooit zeker of iets gaat helpen, of het het gewenste resultaat zal opleveren. Doe wat nu, op dit moment goed voelt of de beste keus lijkt. Je kunt altijd bijsturen of stoppen.

Veel plezier en ontspanning!

 

Deel dit blog