0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina

Optimistisch zijn en positief denken bij ziekte is iets wat veel mensen graag willen; kijken naar wat je wel kan, wat je wel hebt, niet focussen op het negatieve.

Dat klinkt heel mooi, maar het is lang niet altijd makkelijk om positief in het leven te staan als je leeft met pijn, vermoeidheid en andere chronische klachten.

Soms lukt het niet om positief te denken bij je ziekte, of niet zo goed als je zou willen. Misschien lukte het eerst wel maar nu niet meer. Of je situatie verslechtert waardoor je je positieve blik kwijt bent. Misschien was je al nooit echt optimistisch. Hoe dan ook, je voelt je niet erg positief.

Hier baal je van. Je bent verdrietig over de situatie waar je in zit en daarbij voel je je extra rot, misschien zelfs schuldig, dat het je niet lukt om positief te zijn.

Maar waarom wil je eigenlijk positief denken bij ziekte of klachten? Veel mensen doen dat omdat ze zich daar goed bij voelen. Vrolijker en gelukkiger. Maar soms kan het lijken alsof je optimistisch móet zijn, verplicht. Dan voel je je er absoluut niet beter door.

Het kan dat je positief probeert te blijven omdat je (onbewust) niet wilt dealen met de realiteit. Je bent bang dat als je onder ogen ziet hoe ziek je bent, er nooit iets van je leven terecht komt. Of dat jij je levenslust en doorzettingsvermogen kwijt raakt.

Er zijn ook veel mensen die denken zieker te worden als ze niet positief doen. Ze geloven dat je door negatieve gedachten of gevoelens nare dingen over jezelf afroept.

Maar positief zijn is niet hetzelfde als het negeren van je gevoelens of de realiteit. Het betekent juist dat alles er mag zijn -dus ook die nare gevoelens, pessimistische gedachten, of slechte uitslag- en je je toch oké voelt. Het is onzin dat jij je angst, woede of verdriet weg moet stoppen omdat je anders niet positief zou denken bij ziekte.

Sterker nog; door geforceerd positief te doen is er weinig ruimte voor jou, voor wat er gebeurt en hoe jij je voelt. Hierdoor lijk je aan de oppervlakte misschien heel sterk en vrolijk, maar ziet niemand hoe het echt met jou gaat. Waardoor je je afgesloten en eenzaam kunt voelen. Of je wordt om de kleinste dingen woedend en kwetst ongewild mensen.

Bovendien onderdruk je niet alleen de ‘negatieve’ gevoelens, maar ál je gevoel, dus ook de leuke dingen. Helemaal ontspannen en gelukkig zijn lukt dan niet. Verliefd zijn, genieten, je oprecht blij voelen…ook dat wordt weggestopt.

Je wilt dus positief in het leven staan, zonder geforceerd gedoe en doen alsof. Zodat jij je oprecht gelukkiger voelt. Maar hoe doe je dat als je je op dit moment niet vrolijk voelt?

5 Tips voor écht positief denken bij ziekte:

 

1. Accepteer de realiteit. Dit is zoals het leven nu loopt. Stop met het vechten daar tegen en fantaseren dat het anders is. This is it.

2. Laat je gevoel toe. Ervaar wat er nu is. Ook als dat betekent dat je dan moet huilen of woedend bent. Dat is oké. Misschien weet je niet goed wat je voelt, voel je onrust of verwarring. Ook dat mag er zijn.

3. Wees met alle liefde die je in je hebt bij jezelf. Hoe zou je voor een kind zorgen dat zich zo voelt? Zorg op die manier voor jezelf.

4. Vertrouw erop dat jouw positieve instelling vanzelf (weer) tevoorschijn komt. Door te stoppen met vechten maak je ruimte in jezelf en komen gevoelens naar buiten die eerst werden opgekropt. Dat is misschien even wennen maar binnen no time voel je je daardoor beter. Dus ook als je nu onwijs moet huilen of andere heftige gevoelens ervaart, vertrouw erop dat het oké is, dat je je na deze ‘storm’ veel beter voelt.

5. Als je merkt dat je down blijft, zoek hulp. Het kan natuurlijk dat je je depri of boos blijft voelen. Of dat je merkt dat je steeds tegen dezelfde dingen aan loopt. Zoek dan hulp. Ook met een ernstige ziekte kan je een gelukkig, ontspannen en voldaan leven leiden. Dus blijf er niet mee rondlopen.

Kortom: Vaak proberen mensen krampachtig positief te denken bij ziekte. Dit werkt niet. Je bent aan het onderdrukken wat je echt voelt en baalt dubbel omdat het niet lukt vrolijk te zijn. Sta jezelf toe te voelen wat er is en vertrouw erop dat je je daardoor juist beter en positiever voelt.

 

Deel dit blog