0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina

Heb jij ook regelmatig een gevoel van tekortschieten door ziekte? Door je chronische klachten kan je het gevoel hebben niet genoeg te doen, omdat je niet (fulltime) werkt, omdat je niet vaak genoeg afspreekt, omdat je hulp nodig hebt of juist omdat je hulp krijgt, omdat je niet genoeg doet in het huishouden, omdat jij geen uitgebreide maaltijden kookt als vrienden komen eten, omdat je de telefoon niet opneemt.

Je kan niet wat je zou willen of wat je ‘hoort’ te doen en voelt je daar slecht over. Je vindt dat je onaardig bent als je niet aan een bepaalde standaard voldoet. En bent misschien ook boos op jezelf als het niet lukt.

Vaak reageren mensen op dit gevoel van tekortschieten door ziekte op één van deze twee manieren:

De eerste is om toch te proberen alles, of in ieder geval ‘genoeg’ te doen: Ook al voel je je beroerd, ook al kan je eigenlijk niet, ook al lig jij straks compleet gebroken op bed en verergeren je klachten; toch zet je door. Dit ‘moet’ immers.

De andere manier is om je terug te trekken. Je duwt de mensen bij wie jij het gevoel hebt niet aan hun verwachtingen te kunnen voldoen, van je af. Vaak zonder te checken of zij dat echt van jou verwachten. Je doet sommige dingen maar helemaal niet meer of gaat contact uit de weg. Omdat je geen puf had een attent cadeau te kopen, besluit je niet naar die verjaardag te gaan. Je nodigt vrienden niet te eten uit, omdat je het niet trekt een uitgebreide maaltijd te koken.

Allebei deze reacties zijn heel normaal, maar je wordt er natuurlijk niet echt blij van. 

Je gaat óf over je grenzen, met alle gevolgen van dien. Of je trekt je terug en gaat het contact, het gevoel van verbinding, plezier en eventuele hulp, uit de weg. Bovendien blijft dat gevoel van tekortschieten vaak hangen. Wat je ook doet, het lijkt eigenlijk nooit goed genoeg te zijn.

Zo wil je natuurlijk niet leven, daarom hieronder:

5 Tips om je te bevrijden van het gevoel van tekortschieten:

1. Word je bewust van je eigen verwachtingen. Iedereen heeft een andere standaard waar hij of zij aan probeert te voldoen. Kijk waar jij de lat voor jezelf legt. Waar jij dingen van jezelf verwacht waar je niet op een relaxte manier aan kunt voldoen.

2. Onderzoek je gevoel van tekortschieten door ziekte. In plaats van je tekort-schiet-gevoel op te lossen door meer te doen of door je terug te trekken, ga je er nu eens even goed voor zitten. Hoe voelt het eigenlijk als je het toelaat? Waar zit het in je lichaam? Geef het ruimte zonder dat het anders hoeft te zijn. Vaak wordt het dan vanzelf zachter, of het verdwijnt.

3. Voel wat er onder zit. Misschien voel jij, als het gevoel tekort te schieten gaat liggen, onderliggend verdriet over wat je niet kan, angst dat mensen je zullen afwijzen, of andere gevoelens. Laat de sensaties hiervan toe, met alle zachtheid die je in je hebt.

4. Bedenk hoe jij wilt leven. Wil je constant aan (onuitgesproken) verwachtingen van jezelf en anderen voldoen? Of wil je vrij zijn om te doen wat jij wilt en kunt en goed voor jezelf zorgen? Hoe zou je willen dat de mensen van wie jij houdt leven? Gun jezelf dat ook.

5. Ontdek de voordelen. Doordat jij stopt naar een bepaalde standaard te streven, geef je andere mensen ook ruimte om niet aan de standaard te voldoen. Dat kan jouw leven en de levens van de mensen om je heen veel relaxter en vrijer maken. Bovendien verdiepen vriendschappen zich vaak als je kwetsbaar en niet perfect durft te zijn. Probeer het!

 

Deel dit blog