0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina

De Olympische spelen zijn bezig en met een mix van verbazing en bewondering kijk ik naar al die kracht en energie. Wat een prestaties! En al lijken wij misschien heel ver af te staan van deze sporters, toch denk ik dat wij, chronisch zieken, wat van deze olympiërs kunnen leren: om onze ziekte als topsport te benaderen.

Want er zijn veel dingen die invloed hebben op je hoe je je voelt. Voeding, slaap, stress, lichaamsbeweging, medicijnen, het weer, of je lekker in je vel zit, en ga zo maar door.

En als je ziek bent, zijn de gevolgen van deze factoren extra groot. Voor een gezond mens maakt het niet zoveel uit als hij een nacht weinig slaapt. Als je ziek bent, kan die nacht slecht slapen ervoor zorgen dat ‘gaat net’ verandert in ‘kan niet’.

Ook reageert een ziek lichaam vaak heftiger, dus heb je super veel last van ‘kleine’ dingen. Bij jou houdt een gewone verkoudheid weken aan, na een paar biertjes ben je dagen ziek, van vet voedsel lopen je darmen leeg of een beetje stress verdubbelt je klachten.

Je let daarom extra op deze factoren. Je probeert uit te vinden onder welke omstandigheden jouw lichaam het beste functioneert. Wat voor voedsel, therapie, inspanning of rust het beste werkt voor jou.

Maar er zijn zo veel dingen die invloed hebben op je gezondheid dat je vaak niet precies weet wat nou echt werkt en wat niet.  Zeker als je gezondheid per dag of per moment verschilt, is het moeilijk om er achter te komen wat werkt voor jou. Voel je je slecht doordat je te laat ging slapen of ligt het aan het weer? Merk je verbetering doordat de medicijnen aanslaan of komt het doordat je verliefd bent?

Het is natuurlijk zonde als je leeft volgens leefregels die amper effect hebben, of juist dat je bepaalde dingen die goed voor je zijn, niet doet. Misschien houd je je aan een dieet wat eigenlijk geen invloed heeft, of weet je niet eens dat je veel minder pijn zou hebben als je ’s middags een uurtje rust.

Daarom is het belangrijk om te worden als een sporter en je ziekte als topsport te benaderen. Nee, dan bedoel ik niet de passie voor sport, het doorzettingsvermogen (dat hebben de meeste zieken wel) of de drive om te winnen. Maar kopieer de manier waarop topsporters met hun lichaam omgaan.

Dan weet jij precies wat jij moet doen en laten om je zo gezond mogelijk te voelen.

5 Stappen om je ziekte als topsport te benaderen:

 

1. Zet jezelf en jouw gezondheid op de eerste plaats. Topsporters zijn egocentrisch. Alles draait om hen. Veel zieke mensen doen eerder het tegenovergestelde omdat ze geen zin hebben om zich bezig te houden met hun ziekte of niet lastig willen zijn voor hun omgeving. Stop daar mee! Zet jezelf en jouw gezondheid op de eerste plaats.

2. Ga gestructureerd te werk. Bedenk wat je gaat proberen. Een nieuwe therapie, sporten, een dieet, nieuwe medicijnen, meditatie of een nieuw dagritme. Doe één ding tegelijk, dan weet je of het zin heeft. Bedenk van te voren hoe lang je dit gaat proberen. Houd tijdens deze periode bij hoe je je voelt.

3. Zorg voor een coach. Het liefst iemand met wie je het goed kan vinden, maar die niet al te dichtbij je staat. Je kunt deze persoon bijvoorbeeld elke week mailen hoe het gaat en afspreken elkaar één keer in de twee te weken zien. Je coach houdt nuchter jouw resultaten bij en motiveert je om door te gaan.

4. Kijk naar je lichaam zoals een topsporter dat doet. Bijna als naar een machine. Kijk naar wat er in gaat (voeding, stress, ontspanning, beweging, etc) en wat er uit komt (pijn, energie, specifieke klachten, etc). Heel nuchter en bijna onpersoonlijk kijken topsporters hoe ze het optimale resultaat uit hun lichaam halen. Doe dat ook.

5. Blijf het zien als sport. Oké dit is waarschijnlijk iets wat topsporters juist van ons kunnen leren: neem het niet al te serieus. Maak het niet te zwaar en groot. Het leven gaat door en heeft meer te bieden, dus zorg dat het geen dagtaak wordt waar alles vanaf hangt. Blijf relaxed en geniet ervan.

Kortom: Veel zieke mensen kunnen zich beter voelen door een specifiek dieet, bepaalde lichaamsbeweging of een therapie. Om er achter te komen wat voor jouw lichaam het beste werkt is het belangrijk om je ziekte te zien als topsport en net als sporters heel nuchter te kijken hoe je de beste prestatie uit jouw lichaam kan halen.

Veel succes en plezier!

© 2014-2018 Inge Dekker

Deel dit blog