0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina

Als je een chronische ziekte of andere fysieke klachten hebt, krijg je vaak behoorlijk wat voor je kiezen. Je moet leren leven met pijn, vermoeidheid, dingen die jij niet (meer) kan.

Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan. De één wordt boos, de ander verdrietig of lamgeslagen. Een derde gaat alles uitzoeken, probeert het te negeren of wordt juist super sterk en positief.

Hoe je met deze tegenslag omgaat -je ‘copingstijl’-  is voor iedereen verschillend en gebeurt meestal automatisch. Je karakter, opvoeding, de mensen in je omgeving, eerdere ervaringen en de ideeën die je hebt over zieke mensen, hebben allemaal invloed op de manier waarop jij met je ziekte dealt. Vaak is het voor jou logisch dat je zo reageert en denk je hier niet te veel over na.

Dit is natuurlijk prima, zo lang het werkt. Alles uitzoeken zodat je weet bij welke arts jij moet zijn, een periode goed balen of verdrietig zijn waardoor je de steun krijgt die je nodig hebt. Je klachten negeren zodat je ‘gewone’ leven door kan gaan. Sterk en positief zijn waardoor je een lastige periode doorkomt: het kan zeker helpen.

Maar als je klachten lang aanhouden, kan je copingstijl tegen je gaan werken. Jij gedraagt je, net als iedereen, op je eigen manier, en meestal werkt die manier ook goed voor jou. Maar als je klachten langer duren, kan het zijn dat andere manieren om met je ziekte om te gaan effectiever zijn.

Je merkt dan dat je steeds in hetzelfde kringetje blijft denken, of hebt het gevoel dat je door je ziekte in een hokje wordt geduwd. Je bent alleen nog maar ‘de zieke’, of altijd boos. Of je blijft zoeken naar een oplossing en nieuwe behandelingen. Misschien ben je altijd sterk en positief geweest en heb je nu het gevoel dat je niet kwetsbaar en verdrietig mag zijn, terwijl je dat soms best zou willen. Of je merkt dat het negeren van je klachten prima was, maar dat je dat nu niet meer volhoudt.

Je kan het gevoel krijgen vast te zitten in een bepaalde rol. Alsof je een jas aan hebt die niet meer past. Je blijft steeds hetzelfde denken en doen, en voelt je niet vrij om te zijn zoals je je voelt; het ene moment vrolijk, bijdehand of positief, en het volgende bang, boos of verdrietig.

Zo heeft je ziekte meer invloed op je leven dan nodig is. Dit wil je natuurlijk niet. Je wilt niet onnodig extra last hebben van je beperkingen.

Daarom hieronder:

5 Tips om je vrij(er) te voelen ongeacht je ziekte:


 
1. Onderzoek jouw copingstijl. Op welke manier reageer jij op jouw ziekte? Hoe ga jij ermee om? Is dit voor jou (nu nog) effectief?

2. Welke ideeën heb jij over ziekte en zieke mensen? Vind jij bijvoorbeeld dat je altijd sterk zou moeten zijn of vind jij zieke mensen eigenlijk suf? Misschien heb je het idee dat zieke mensen zielig zijn, of interessant, of veel van hun ziekte moeten leren. Bijna iedereen heeft, zonder erbij stil te staan, bepaalde ideeën hierover.

3. Bekijk met een open blik hoe die ideeën invloed hebben op hoe jij met je ziekte omgaat. Misschien vind je zieken diep van binnen aanstellers en zeuren en verberg jij daarom zo veel mogelijk jouw klachten, want zo wil je niet gezien worden. Of misschien vind jij mensen met klachten vaak inspirerend en probeer jij nu ook een voorbeeld te zijn voor anderen. Word je bewust van je eigen ideeën over ziekte en zieke mensen, zonder dat het fout is of anders moet. Je ideeën zien, zonder oordeel, geeft vaak al ruimte en soms verandert er vanzelf iets waardoor jij je vrijer voelt en gedraagt.

4. Maak ruimte voor de delen die je tot nu (een beetje) weg hebt gestopt. Bijvoorbeeld je verdriet, angst, kracht of woede. Doe dit niet door heel krampachtig iets te moeten van jezelf, maar door dit af en toe te voelen en toe te laten. Dat kan ongemakkelijk of spannend zijn in het begin. Dat is oké, het is immers nieuw.

5. Geef jezelf toestemming om elk moment nieuw te mogen zijn. Om helemaal te zijn met wat er op dit moment is. Verdriet, woede maar ook humor, kracht, geluk of helemaal niets.

Kortom: Soms kan je het gevoel hebben vast te zitten in een bepaalde rol ten opzichte van je klachten; Jij bent altijd vrolijk, positief, zielig of stoer. Je voelt je niet vrij om je te gedragen zoals je je op dat moment voelt en wilt gedragen. Hierdoor heb je extra last van je klachten. Onderzoek daarom, zonder oordelen, jouw copingstijl. Maak ruimte voor alle delen die er zijn en geef jezelf toestemming om elk moment nieuw te zijn. Zo voel jij je een stuk vrijer!

Wil jij elke twee weken automatisch een gratis artikel ontvangen met daarin tips hoe je gelukkig kunt leven met een chronische ziekte? Meld je dan in het vak hieronder aan.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

(Geen spam. Afmelden kan altijd en is eenvoudig.)

 

 

 

 

Deel dit blog