0633980146 info@pain2power.nl
Selecteer een pagina


Dit ben ik niet’  verzuchtte een cliënt deze week. Ik hoor het regelmatig in mijn coaching; dat iemand door zijn of haar ziekte niet meer zichzelf is: ‘Dit past niet bij mij’,  ‘ik voel me niet meer mezelf’, ‘Zo ben ik helemaal niet’.

Misschien herken jij dit wel. Door je ziekte kan jij niet meer doen wat jij altijd deed: Je kan niet meer uitgaan, goede cijfers halen, fanatiek sporten of wat dan ook.

En dat geeft soms het gevoel dat je minder jezelf bent: in plaats van spontaan en impulsief te zijn, leef je nu volgens een schema. Ooit was je stoer en succesvol, nu voel jij je afwachtend en onzeker. Je kan door je klachten amper nog sporten, laat staan tot het uiterste gaan of topscorer zijn voor jouw team. Door je vele afwezigheid  zijn je cijfers een stuk lager of kan je misschien helemaal niet meer naar school of universiteit.

Een deel van jouw identiteit lijkt hierdoor weg te vallen: the party animal, de slimme, lieve, sportieve, vrolijke, stoere, sterkte, reislustige, easy going, succesvolle, behulpzame of attente persoon die jij was, kan je nu niet meer zijn. Of niet op die manier die jij wilt of die voor jou goed en normaal voelt.

Hierdoor kan je het gevoel krijgen dat je niet meer jezelf bent. Je voelt je onzeker omdat je jezelf nu minder leuk vindt, baalt van hoe je nu bent of misschien blijf jij vast houden aan jouw oude versie met alle extra klachten van dien.

Hierdoor voel je je natuurlijk alleen maar rotter.

Daarom:

6 Tips om jezelf te zijn met ziekte:

wat blijft er over van je identiteit bij chronische ziekte

1. Laat je gevoel toe. Als je niet kan doen waar je zin in hebt, kan je boos of verdrietig worden. Voel de energie die er nu is –boos, verdrietig, bang, gefrustreerd, verward, of wat dan ook- en laat het toe zonder dat het anders moet zijn of weg moet. 

2. Vraag jezelf af: Is het oké om elk moment nieuw te zijn? Waarschijnlijk vind je dit prima. Je wilt niet vast zitten en op een bepaalde manier moeten zijn maar juist elk moment vrij en echt zijn, oprecht, zoals je je voelt.

3. Onderzoek: Wat is de onderliggende ‘beloning’? Dit klinkt misschien raar maar onbewust nemen we bepaalde rollen aan omdat die in onze omgeving veilig voelen. We leren in onze jeugd dat een bepaalde houding gewaardeerd wordt: Dat mensen je aardig vinden of bewonderen als jij slim, zelfstandig, sociaal, rustig, of wat dan ook bent. Of misschien heb jij geleerd dat als jij stoer doet, je veilig bent.

Diep van binnen zijn wij vaak bang dat als we dat niet meer zijn, die rol niet meer vervullen, mensen ons niet meer leuk vinden. Dat je er niet meer bij hoort, iemand boos op jou wordt of je wordt afgewezen. Dit is een hele gebruikelijke en meestal onbewuste overtuiging. Maar op dit moment werkt het niet meer voor jou. Dus kijk eens welke gedachte er diep van binnen bij jou wordt geloofd.

4. Als je ziet wat jij (onbewust) geloofde, kun je checken of het nu nog nodig is. Is de wereld onveilig, word jij door iedereen afgewezen en ga jij (bijna) dood als je die rol niet meer vervult? 

5. Je hoeft niets te doen of te veranderen, alleen al door het te gaan zien, zal je merken dat het vanzelf relaxter wordt om je soms anders te gedragen. Dat je soms gewoon rustig, stil, druk, ‘saai’ of wat dan ook kunt zijn en dat dat helemaal oké is. 

6. Maak er geen identiteit van. Wees open naar hoe het nu voelt en geef daar ruimte aan. Blijkbaar is het nu voor jou passend om je zo te gedragen. Maar maak daar niet weer een hele identiteit van. Dit is er nu, en nu gedraag jij je zo, maar dat zegt niets over jou. Het volgende moment kun je je weer heel anders gedragen. Helemaal moeiteloos en vers ben je zo echt jezelf!  

 

Wil jij elke twee weken automatisch een gratis artikel ontvangen met daarin tips hoe je gelukkig kunt leven met een chronische ziekte? Meld je dan in het vak hieronder aan: 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Deel dit blog